Scroll To Top

הצהרת האמן

 

הסביבה הקרובה מפעילה את היצירה שלי, כשהפרטי והאישי משולבים בציבורי ,הכללי והפוליטי , החוץ חודר פנימה ולהיפך. מלים מאזכרות אירועי טריויה,חוצות את הציורים וממקמות את הפרטים במרחב האישי או הכללי,

במהלך של 10 שנים,ציירתי את אבי יוסי קרני בתהליך מחלת האלצהיימר בפרויקט שהיה בעל מאפיינים אישיים רגישים ובמקביל התכתב עם מציאות פוליטית מורכבת,מה שיצר את סדרת העבודות "אבי יוסי קרני" . לאחר מכן הפרדסים שנעקרו  מסביב לביתי הפכו לפרויקט ציורי נוסף שנקרא "ערימות פרדס", ודיברו על המשמעות הכפולה שבמושג "עקורים". בהמשך, במהלך האינתיפאדה השניה עברתי לצייר על פי תצלומי אויר של מעבר קרני (שניקרא על שם אבי), וכך הגעתי באקראי לתצלומי אוויר של מחנה הפליטים ג'בליה הנימצא ברצועת עזה וממוקם בסמוך למעבר.  התבוננתי וציירתי על פי התצלומים בנסיון להתבונן אל נופו של "האחר", אל רקמת חיים נושמת ומודחקת במקביל לנסיון לחבר זאת אל ההסטוריה הפרטית שלי ומשם נוצרה הסדרה"תצ"א עזה". כך גם ההליקופטרים שחגו מטרטרים ומאיימים  מעל כפר יונה בדרכם לטול כרם הפכו לפרויקט ציורי נוסף  "זה לא צפור\הליקופטרים".

בשלב מאוחר יותר העיסוק בתצ"א עזה הוביל אותי  לתצלומי אויר של כביש 6 .הנסיעות בכביש לכיוון עוטף עזה (ולגלריה בבארי) חשפו אותי לגינון ושתילה מחדש של פרחי בר לאורכו ,ה"יש" שהופך ל"אין" ולהפך,הם שיצרו את הפרויקט המתמשך  "חצבים על כביש 6".

אהבה ועניין בנוף הישראלי,והתבוננות בנוף החקלאי היווה חיבור ארוך שנים ביני ובין אדריכלית הנוף דפנה גרינשטיין והוליד את הפרויקט המשותף "קוים בנוף", פרויקט זה הביא את הסדרות "מתח גבוה "פרחים גבוהים ","חדרה גדרה" ..

ביקורי יום ראשון בבית אמי ודיאלוג עם אמני עבר אהובים עלי הביאו את הסדרה "אצל אמא",

משם הגעתי לעיסוק מתמשך בציורי פרחים מקומיים ובשמם העברי. פרויקט זה  מתכתב עם ציורים בוטאניים של צמחי ארץ ישראל ועם הציירות הבוטאניות תמר קופל וברכה אורגד. הוא מעלה שאלות אודות האתוס הציוני שלתוכו גודל דור הורי ובהמשך גם הדור שלי."מפברואר עד מאי" ,"פריחה מקומית"."דרכי ארץ" ,   ציורי הפרחים הובילו לציור על צלחות אוכל  משומשות ,"דלפט כחול לבן","ממוללת".ולהוצאת ספר האמן "פלורה פלשתינה".

הפרויקטים השונים שלי, אשר מורכבים מסדרות רבות וטכניקות מגוונות, מהווים  סוג של יומן אישי ומקומי -קולקטיבי , הפועל על צירי זמן משתנים ועל רבדים פוליטיים רגשיים בעלי מטענים מורכבים. במבט ראשון ניתן לראות את עבודתי כאקלקטית אולם מקרוב ניתן לזהות את תמונת המצב המורכבת שהן משרטטות יחד.

נורית גור לביא.  2017